недеља, 16. април 2017.

365 dana kreacije - XIV dan

Subota, 15.04.2017.

Secret rite of saturn

Obaj obred – performans bio je intimno izvođenje za posebnu odabranu publiku pa sam u obavezi da ostavim ovaj performans u tajnosti, shodno tome nisam u mogućnosti da iznesem ni jedan detalj. Neki bi rekli da ovakvo izvođenje nije legitimno, ali to pitanje je relativni. Ako savremena avantgardna umetnost ruši pravila ustaljenog meinstrima i klasicistickih zakona onda te stvari nisu bitne. Kao što je butoh u stvaranju negirao sva dosadašnja pravila poput izvođenje u pozorištu na bini, izvođenje na distanci od publike i sl. Susrećemo se takođe sa jednim jako bitnim problemom današnjice da umetnik mora biti sam svoj menadžer. Pored redovnog svakodnevnog višesatnog treninga i istraživanja, i svakodnevnih životnih obaveza, poput kuvanja, pranja, spremanja, primoran sam da pozivam ljude na svoja dešavanja, da reklamiram, iako sam mnogima dosadan zbog toga, da šetam po gradu i tražim i molim mesta za izvođenje, da skupljam novac za kostim i/ili čak da pravim kostim, i naravno da pregovaram i ražim način da preživim. Naravno to javnos ne zanima, i u neku ruku i ne treba. Treba da ih zanima moje izvođenje. Proces stvaranja do izvođenja je mučan i težak, sad zamislite svakodnevno izvođenje, 24 sata je malo. Već godinama intervjuišem ljude i raspitujem se za potencijalne osobe koje bi radile poseo producenta – menadžera, ali bezuspešno. Pa i ovim putem apelujem.
No ovakvih performansa će biti, kao i onih kojima nije moguća dokumentacija. Na žalost svi smo dovedeni do takvih situacija. Da bi umetnik učestvovao na festivalu ili u nekom prostoru mora obezbediti sveže snimke svojih radova, kao i bogatu biografiju i portfolio, iako niko to ne želi da čita i gleda. Pa pošto su kriterijumi bili previše laki neki su uveli pravilo da radovi ne smeju biti stariji od 6 meseci, zatim čak i do mesec dana, što znači da se od umetnika ošekuje da izbaci rad svakog meseca. Tu sam došao na ideju da radim ovaj rad, ovde ima radova svakog dana. No, granice se pomeraju: negde je neophodno da se radovi dokumentiju prvo u vidu fotografije, a sada i u vidu videa. Neki traže delove performansa, a većina čak i ceo. Pa pošto ni to nije bilo dovoljno zahteva se visoka produkcija samog videa. Tu nije kraj, nov zahtev je da se umetnik poznaje lično kako bi mu se možda bukirao prostor negde za godinu dana da izvede taj rad koji je poslao u vidu visoko kvalitetnog videa pre godinu dana, stim sto rad ne sme biti stariji od mesec dana. Iako ovo nije naravno izvodljivo, zahteva se pored ličnog poznanstva da se umetnik bolje upozna. Ne završava se onim staromodnim da umetnik mora da spava sa nekim, da barem, tako bi bilo lakše i kraj mučenja. Novi detalj je da se „sudije“ pozovu na živo izvođenje u visokoj produkciji kako bi se lično uverili u kvalitet i verodostojnost.
Na kraju kada dođete do svog termina i prostora, prostor zahteva da vi sami pozivate publiku, čak u zemljama gde ne poznajete nigde nikoga, da sami producirate i na kraju izvodite. A publika je različito teška od grada do grada, od država do države. Zahtevaju blizinu ili daljinu rastojanja u odnosu na izvođača. zahtevaju interakciju ili ne, zahtevaju efekte, skupe kostime, preciznost i istreniranost, izdržljivost, relativnu dužinu trajanja...
I tako bez kraja pravila. Umetniku se ne dopišta da slobodno stvara svoj rad iz čiste inspiracije, već da se prilagođava zahtevima. Ni ovde nije kraj. Da bi umetnik upak preživeo i priuštio i produkciju i bilo šta mora da konkuriše kod fondova za novčanu pomoć koja u većini slučajeva ne pokriva honorar, tako da umetnik gladuje i živi na ulici. Zahtevi za rad jesu da delo uključuje rad sa nacionalnim, verskim, seksualnim, rodnim manjinama, decu, starce, edukaciju, podežavanje ili nipodaštavanje poretka, da se prilagođava smetskoj temi te godine ma koliko ona bila nebulozna.
I da zaključimo, umetnik ni jednog momenta nije slobodan da stvara svoje delo, već mora da se prilagođava svim tezama i pravilima društva kako bi preživeo.
E da, ja ne ispunjavam ni jedno pravilo. Ne želim nikome da se prilagođavam niti da se povinujem zahtevima. Ovaj rad traga za konačnom slobodom stvaranja. Nedostatak hrane nazivam postom, nošenje stare odeće kostimom, spavanje na ulici performansom. I kada tako posmatram stvari lakše mi je, teško je ugoditi ovom društvu, ja želim da budem slobodan, bez pravila i ograničenja. prihvatite ili ne.


Hvala bogovima što su mi pružili život.

Нема коментара:

Постави коментар